Terapia Manualna Kraków

Współczesna medycyna manualna wzbogaca wiedzę oraz praktykę specjalności takich jak chociażby neurologia, ortopedia, reumatologia i rehabilitacja. Medycyna manualna posługuje się metodami palpacji i wyspecjalizowanymi ruchami biernymi które są powszechnie akceptowane w badaniu i rehabilitacji stawów kończyn, stawów miednicy i kręgosłupa. Medycyna manualna zajmuje się dzisiaj przywracaniem utraconych funkcji najróżniejszych struktur układu ruchu (stawu, mięśni, więzadeł) poprzez oddziaływanie fizykalne-dotyk, ucisk, rozciąganie, ruchy bierne oraz poprzez wdrażanie profilaktyki.

Leczenie różnych dolegliwości i schorzeń nie zawsze musi się odbywać przy udziale środków farmakologicznych. Nie jest to dzisiaj konieczne chociażby
w przypadku bólów kręgosłupa czy stawów obwodowych. Powszechną praktyką stałą się że tego typu przypadkach, przez specjalistów, zalecana jest terapia manualna,
czyli właśnie forma terapii zaburzeń ruchu.

Dzisiaj terapia manualna jest często słusznie określana jako praktyczna część medycyny poprzez to że umożliwia leczenie odwracalnych zaburzeń funkcji ruchu tym samym pozwalając odzyskać pełną sprawność organizmu. Medycyna manualna jest gałęzią fizjoterapii. Nazwa, która składa się z dwóch członów, wyraźnie wskazuje,
iż jest to terapia wykonywana ręcznie (czyli manualnie) przez wyspecjalizowanego fizjoterapeutę. Metoda ta ma swoje pochodzenie w USA i Wielkiej Brytanii, gdzie już od ponad wieku z powodzeniem stosowana jest osteopatia i chiropraktyka
w badaniu i leczeniu dysfunkcji narządów ruchu. Całościowy model diagnostyki i terapii tej metody umożliwia z powodzeniem leczyć dysfunkcje mięśni, więzadeł oraz stawów, zarówno kończyn, jak i kręgosłupa. Terapia manualna poprzedzona jest dokładnym badaniem palpacyjnym - zarówno biernym, jak i czynnym narządu ruchu. Wykonywana musi być przez bardzo dobrze wyszkolony personel, który w sposób właściwy ocenia dobór technik koniecznych do zastosowania w celu poprawy funkcji i zmniejszenie dolegliwości bólowych pacjenta.

Główną podstawą całej terapii manualnej jest usuwanie patologicznych zaburzeń aparatu ruchu i przywracanie prawidłowych zakresów ruchomości. Dzięki zastosowaniu tej metody można uzyskać znaczne skrócenie czasu powrotu do zdrowia i ograniczenie stosowania farmakoterapii.

Indywidualnie dostosowaną technikę manualną poprzedza dokładna diagnoza, która umożliwia zastosowania terapii nakierowanej na bezpośrednią przyczynę problemu. W terapii manualnej powszechnie stosowane są zabiegi takiej jak trakcje, mobilizacje i manipulacje. Właśnie te techniki poprawiają ułożenie kości w stawie,
tym samym poprawiając stan funkcjonalny, zmniejszając lub też całkowicie eliminując dolegliwości bólowe:

1. Manipulacje to bardzo szybki „rękoczyn” który polega na popchnięciu jednego odcinka ciała, podczas gdy drugi jest ustabilizowany, operacji takiej często towarzyszy trzask, a jej efektem jest natychmiastowa poprawa ruchomości i ustąpienie odruchowego napięcia mięśniowego,
  2. Mobilizacje to z kolei przesuwanie powierzchni stawowych za pomocą ślizgu rąk, bez przekraczania fizjologicznego zakresu ruchu, swoistą odmianą mobilizacji jest praca w obrębie tkanek miękkich (więzadła, punkty spustowe, nerwy obwodowe, opona twarda),
  3. Trakcje to zabieg który polega na odciąganiu powierzchni stawowych, co może być zarówno przygotowaniem do mobilizacji i manipulacji ale także samodzielnym zabiegiem, głównie w sytuacjach kiedy dominującym objawem są dolegliwości bólowe wynikające z kompresji stawu.

Po wykonaniu zabiegu każdy pacjent dostaje od lekarza szczegółowe zalecenia do stosowania w warunkach domowych, celem utrwalenia efektów terapii.

Terapia manualna zatem leczy nie tylko zespoły bólowe kręgosłupa (zarówno występujące w odcinkach lędźwiowych, piersiowych i szyjnych), ale także liczne inne schorzenia takie jak chociażby:

• rwa kulszowa,
  • zawroty głowy i bóle,
  • bóle barków, łokci i nadgarstków,
  • bóle bioder, kolan, stóp (np. przy zwyrodnieniach, po urazach),
  • drętwienie dłoni,
  • ograniczenia ruchomości po złamaniach kości lub zwichnięciach/skręceniach stawów,
  • bóle mięśniowe,
  • bóle kręgosłupa w przebiegu ciąży, etc.

Dzięki zastosowaniu terapii manualnej można wykrywać i usuwać zaburzenia ruchowe które maja charakter odwracalny ale także te które mają charakter nieodwracalny. Zaliczyć do nich możemy chociażby różne zmiany zwyrodnieniowe, uszkodzenia mięśni, nerwów czy też zniszczenie krążka międzykręgowego.
Terapia manualna może jednak również być pomocna w przypadku leczenia tych zaburzeń bowiem w przypadku kiedy mamy do czynienia właśnie z zaburzeniami nieodwracalnymi zastosowanie zabiegów terapii manualnej może znacznie poprawić komfort życia i zadziałać przeciwbólowo.

Ciągle wzrastające zainteresowanie różnymi formami masażu i terapiami manualnymi jest bezpośrednią konsekwencją ich bardzo dużej skuteczności w leczeniu różnych dolegliwości bólowych, a w szczególności w schorzeniach dotyczących kręgosłupa. Stosowanie leków przeciwbólowych tylko chwilowo uśmierza dokuczające bóle podczas gdy choroba postępuje dalej, niszcząc tym samym organy ciała. Ponadto różne leki potrafią wpływać niekorzystnie, czasami wręcz szkodliwie, na wiele narządów wewnętrznych (chociażby na nerki czy wątrobę).

Zabieg manualny, który wykonany jest w sposób prawidłowy, nie tylko uwalnia więc pacjenta od bólu, ale także przede wszystkim przywraca pełną sprawność fizyczną gdyż usuwa przyczyny powstawania choroby a nie tylko jej objawy. Dodatkowo wpływa również korzystnie na psychikę chorego, samopoczucie – powodując tym samym pełne rozluźnienie i relaks dla chorego. Terapia manualna  poprzez likwidację bólu, ciągłego napięcia mięśni przy kręgosłupowych, więzadeł i torebek stawowych wpływa korzystnie na pracę całego układu nerwowego człowieka. Korzystanie z terapii manualnych wskazane jest nie tylko w sytuacjach kiedy ból się już pojawił, ale także w celach czysto profilaktycznych. Po to aby uwolnić organizm od zbytecznych napięć wywołanych stresem i codzienną pracą.